شهرستان رفسنجان
 
جواهری ناصر ادرس عنبراباد پاساژ رئیسی فاز1
عمومی
شنبه 29 تير 1392برچسب:رفسنجان,کرمان, :: 11:55 ::  نويسنده : احسان ملائی       

تاریخچه رفسنجان

رفسنجان اسامی مختلفی دارد که بیشتر در ارتباط با ذخایر زیر زمینی آن نامگذاری شده‌است. مانند رفسنگان یا رفسنگ به معنای مس که عربی شده آن رفسنجان است. از دو کلمه رفسنگ به معنای مس و کان به معنای معدن. این شهر قدمتی دیرینه دارد و باغ‌های پسته آن مشهور است.

گردشگری

جاذبه‌های تاریخی

گرچه این دیار بارها توسط جهانگشایانی مانند تیمور - شیبک ازبک و دیگر اقوام مرز گریز تحت سلطه در آمده و غارت شده‌است اما چون دیگر جاهای سرزمین عزیزمان ایران همچنان به حیات پر افتخار خود ادامه می‌دهد گذشته آباد و پر رو نق این شهرستان سبب گردیده تا در گوشه و کنار آن آثار و ابنیه تاریخی به وفور وجود داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به قلعه‌ها کوشکها، کاروانسراها، تیمچه‌ها، بازارها، برجها، عمارتها، آب انبارها، یخدانها، معبدها، امامزاده‌ها، تپه‌ها و محوطه‌هاهای باستانی، آسیابها حمامها، قیصریه رفسنجان، مراکز فرهنگی مذهبی، کاروان سرای کبوتر خان رفسنجان، خانه حاج‌آقاعلی در رفسنجان یا بزرگترین خانه خشتی جهان، از در رفسنجان اشاره کرد.

جاذبه‌های طبیعی

علاوه بر موارد فوق شرایط اقلیمی، معادن عظیم مس سرچشمه، بزرگترین جنگل مصنوعی جهان (باغات ۱۲۰ هزار هکتاری پسته) و ییلاقاتی چونسرچشمه داوران، ، خنامان نیز از جاذبه‌های طبیعت این منطقه‌است : بام رفسنجان، آبشار لولی کش، آب گرم ده ظهیر، رودخانه شاهزاده عباس، آب جوشان راویز وغار میرزا(بزرگترین غار استان کرمان)و پدیده طبیعی چاه دریا نیز از دیگر اماکنی است که طبیعت برای مردم این دیار به ارمغان آورده‌است

بام رفسنجان

در کیلومتر 18 جاده رفسنجان - سرچشمه روستایی به نام دهوییه قرار دارد که به علت قرار گرفتن در دامنه ارتفاعات از آب و هوای بسیار مساعدی برخوردار است، از طرفی از این روستا میتوان دشت رفسنجان وشهر را به خوبی نظاره کرد وشب هنگام منظره ای زیبا از شهر رفسنجان را به نمایش میگذارد و میتوان ساعاتی خوش را با خانواده در آنجا گذراند، از این رو به بام رفسنجان شهرت یافته است .

روستای داوران

روستای داوران در 30 کیلومتری شرق رفسنجان و بین راه رفسنجان زرند می‌باشد. روستای داوران به دلیل سرسبزی.. واقع شدن در ارتفاع. داشتن باغات میوه از نقاط بسیار دیدنی در این شهرستان است اطراف این روستا کوههای بلندی است که معروفترین آنها کوه کوسه‌است که وجه تسمیه آن بدلیل سنگی بودن کامل و عدم رویش گیاهان در آن است - آب قنات داوران تا چند سال پیش به عنوان بهترین آب در کل منطقه رفسنجان شناخته می‌شده. در بالا ده و پایین ده دو برج با قدمت بیش از صد سال است که برای محافظت از شر دزدان و راهزنان مورد استفاده قرار می‌گرفته. اماکن زیارتی بی بی گوهر در ابتدای داوران و شفاخانه حضرت علی علیه السلام در بالای ده. از جاذبه‌های دیدنی که توسط کوه نوردان داوران کشف شد می‌توان غار میرزا را نام برد که طراف داوران و در کوه‌های دره رنج وجود دارد. در این روستا نیز علامه‌ای دفن است که نیز در زمان عمر خود مجتهد بوده وعالمی توانا بوده‌است این عالم معروف به سید هجری می‌باشد که مردم داوران ایشان را یکی از عالمان برجسته می‌دانند وارادت خاصی نسبت به ایشان دارد در ضمن مردمان داوران وابستگی عمیقی به اهل بیت پیامبر مخصوصا امام حسین علیه السلام دارند.درضمن میوه جات این روستا از کیفیت خوبی برخوردار است.

کوه پورکان

این کوه در شمال شرقی شهر بابک و غرب شهرستان رفسنجان واقع شده و از کوه‌هایی چون نجیب، اسپزا، محمدآباد و... که ارتفاع غالب آنها بیش از 2500 متر می‌باشد، تشکیل یافته‌است. خشکرودها و مسیل‌های چندی از این کوهستان سرچشمه می‌گیرند که مهم‌ترین آنها رودخانه جاروچی نام دارد که رو به شمال جریان یافته و در شوره‌زارهای پیرامون انار فرو می‌رود.

چشمه حسین‌آباد

این چشمه در فاصله 36 کیلومتری جنوب‌غربی رفسنجان واقع شده‌است. مظهر چشمه در سردابه‌ای که با پله پایین می‌رود و در زمین‌های آبرفتی دوران چهارم که اطراف آن را چین‌خوردگی‌هایی پوشانده‌است، قرار دارد.

آب این چشمه از نوع آبهای کلروه سدیک و سولفاته کلسیک گوگردی است. خواص درمانی این نوع آبها به سبب همراه بودن گوگرد با ترکیبات کلروه باعث درمان بیماری‌های رماتیسمی، پوستی، گوش و حلق و بینی و بیماری‌های زنان و مجاری ادرار می‌شوند.

 

چشمه آب معدنی قاسم‌آباد

این چشمه به فاصله6 کیلومتری شرق رفسنجان در روستای قاسم آبادواقع شده و در اصل قنات قدیمی است که آب آن از سالهای گذشته مورد استفاده درمانی، اهالی منطقه بوده‌است.

آب این چشمه در درمان بیماری‌های رماتیسمی، گوش و حلق و بینی موثر می‌باشد و همچنین اثر نیرو بخش نیز دارد.

 

چشمه معدنی آباد آوران

این چشمه در ۵۸ کیلومتری شمال شرقی رفسنجان قرار گرفته و اطراف آن را منطقه شنهای روان دوران چهارم فرا گرفته‌اند و مظهر چشمه در دهانه کوهی به نام دره زرد که در امتداد کوه اوران است قرار دارد. خواص درمانی آب این چشمه عبارت است از آسان ساختن اکسیداسیون و دفع مواد ازته، همچنین اثر مقوی و مؤثر در دستگاه گوارش و بیماری‌های عصبی و زنان دارد.

مکان‌های زیارتی و مذهبی

امامزاده رضا معروف به سید غریب در جنوب غربی رفسنجان و ابتدای جاده یزد قرار دارد.امامزاده بی بی گوهر در روستای داوران واقع در جاده زرند، امامزاده بی بی حیات در روستای خنامان واقع در جاده کرمان، امامزاده سید جلال الدین اشرف در روستای شمس آباد نوق و سید حسین دارابی در راویز قرار دارد.سرچشمه در 50 کیلومتری وامامزاده ابراهیم درشهربهرمان 65کیلومتری این شهرستان از شهرهای رفسنجان محسوب می‌گردد. همچنین مقبره سه شهید گمنام در روستای عرب آباد رفسنجان از زیارت گاه های فرهنگی این شهر محسوب گردد.

تقسیمات کشوری

علاوه بر شهر رفسنجان، شهرستان رفسنجان دارای شهرهای مس سرچشمه، کشکوئیه و بهرمان است.

  • بخش مرکزی شهرستان رفسنجان
    • دهستان آزادگان
    • دهستان اسلامیه
    • دهستان خنامان
    • دهستان دره دران
    • دهستان رزم آوران
    • دهستان سرچشمه
    • دهستان قاسم آباد
    • دهستان کبوترخان

شهرها: رفسنجان و مس سرچشمه.

شهر: کشکوئیه.

شهر: بهرمان

شهر: صفائیه

دانشگاه‌ها

ترتیب بر اساس حروف الفبا

  1. دانشگاه آزاد اسلامی
  2. دانشگاه پیام نور
  3. دانشگاه علامه جعفری
  4. دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
    1. پزشکی
    2. دندانپزشکی
  5. دانشگاه کار
  6. دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان

مطبوعات و سایتهای خبری

در رفسنجان چندین نشریه به صورت هفتگی منتشر می‌گردد.
ترتیب بر اساس حروف الفبا

  1. به مدیر مسئولی و سر دبیری
  2. به مدیر مسئولی (رئیس دانشگاه علامه جعفری)
  3. به مدیر مسئولی و مدیر اجرایی
  4. پلاک وب پشتیبان فنی مردم رفسنجان در فضای وب

سایت خبری نیز اخبار این شهرستان را منتشر می‌نماید.

اقامتگاهها

  1. هتل الماس
  2. مهمانسرای رفسنجان

محدوده محلات شهر رفسنجان

  1. اسد آباد فارسی ( منطقه ای در سمت چپ بلوار خلیج فارس که در بخش عظیمی از آن کشت پسته صورت میگیرد )
  2. اسد آباد ( منطقه ما بین بلوار جمهوری و بلوار امام حسین(ع) )
  3. الله آباد (خیابان بسیج، خیابان شهید شریفی)
  4. قطب آباد (بلوار شریعتی غربی، خیابان معلم)
  5. کمال آباد (خیابان کارگر)
  6. عباس آباد، ده شیخ (حوالی بلوار مطهری)
  7. رحمت آباد (میدان استاد شهریار)
  8. رستم آباد (خیابان 15 خرداد)
  9. علی آباد (میدان انقلاب)
  10. فیض آباد (بلوار امام رضا)
  11. گرگین (ازاداره پست تاآهن فروشی 110+خانه ذبیح الله زرندی)

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها
خرید ساعتhttp://">ساعت
فروشگاه اینترنتی ساعت دیواری"> فروشگاه اینترنتی ساعت دیواری
خرید ساعت دخترانه">ساعت دخترانه
تبادل لینک"> تبادل لینک
خرید ساعت دیواری">خرید ساعت دیواری

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جواهری ناصر و آدرس zendegi-man.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان